onsdag 27. oktober 2010

Spurveugle.

Spurveugla - ugleverdens minipirat -er ikke den arten man fanger mest av, men til gjengjeld er det meget artig når denne runde og lubbene fjærballen henger i nettet.
Under fangstforsøk etter gråsisik i går ettmiddag ble nok fristelsen for stor for spurveugla. Trolig har den sett seg ut en "godbit" i nettet, men denne gangen gikk det ikke. Ingen av de 5-6 gråsisikene som hang i nettet hadde hatt nærkontakt med uglas sylskarpe klør.


Trolig er dette en spurvugle som holder seg rundt gården. Høsten 2009 hang det ei spurveugle i mistnettet ved foringsplassen. Dette viste seg bare å være delvis riktig. Når jeg nærmet meg nettet fløy den vekk og slo seg ned i nærmeste tre. Den satt rett og slett bare og niholdt i en blåmeis som hang i nettet. Fra tretoppen tittett den bare intenst på meg og lurte nok på hva slags skapning jeg var som forsynte meg av dens nyslåtte bytte. Ei spurveugle ble også observert midtvinters mens den var i ferd med å søke ly i et hulrom oppunder taket på låven. Uansett, spurveugla er en fasinerende uredd liten skapning.


Inspirert av spurveugla, førsøkte jeg meg på perleugle utover kvelden. Til tross for "flott" perleuglesang fra høytaleren, ble det ingen perleugle denne gangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar