søndag 19. august 2012

Svalbard

Polarsvømmesnipe
August byr "dessverre" ikke kun på ringmerking, men for mange er det også studiestart i løpet av måneden. Etter to år i Bergen, har jeg denne gangen flyttet meg godt og vel 2000 km mot nord og Longyearbyen, Svalbard. I løpet av den første uka har blant annet; ismåke, polarmåke, grønnlandsmåke, fjæreplytt, myrsnipe, polarsvømmesnipe, sandlo, tyvjo, kortnebbgås, hvitkinngås, smålom, teist, havhest, snøspurv, svalbardrype, ærfugl blitt observert i ulikt antall. De færreste av disse ser vi hjemme i Hemsedal, og flere av artene er nye kryss for mitt vedkommende. Ett år med urbpop-gutta setter sine spor, og av ukas observasjoner var ismåka utvilsomt ukas høydepunkt!
Fjæreplytten MPT på vei mot nye eventyr!

Det har også blitt litt merking. Sunnmøre RG flaggmerker bl.a. fjæreplytt og myrsnipe her oppe. Generelt fanger vi vadere svært sjeldent i Hemsedal, og jeg var av den grunn interessert i å se og lære hvordan de arbeider. Kjell Soot Mork tok meg hjertelig imot, og det tok ikke lange tida før jeg fikk merke litt på egenhånd. Det er alltid artig og interessant å merke arter man ikke er vant til, og det blir spennende å se hvor mange av myrsnipe og fjæreplyttene som blir sett igjen på vei sørover!


Ismåke. Ukas høydepunkt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar