torsdag 15. desember 2011

Krykkjer i Hallingdal







De siste dagen har mangen krykkjer blitt blåst innover innlandet og på flere steder som i Hallingdal kan vi nå kunnet for første gang se måkefuglen krykkje. Det var i går den 14.12 jeg oppdaget 7 individer i nedre del av Strandafjorden i Ål kommune, og da jeg i dag tok en ny tur kunne jeg se hele 20 krykkjer der. Desverre så har nok mangen av disse forblåste fuglene hatt problemer med å greie seg. I vannet inntil iskanten kunne jeg finne minst 4 døde fugler og i tillegg var en så svak at en kråke prøvde flere ganger å hakke på den.

Heldigvis ser nå flere av de friske ut og jeg fikk og se en som tok en fin fisk den slukte ned på høgkant.

Også i Holsfjorden og Hovsfjorden i Hol kommune har vi i dag kunne beskue denne sjøfuglen, og trolig er disse fuglene å finne i flere åpne vann i Buskerudregionen.


Per

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar