onsdag 17. oktober 2012

Finset uke 41

Mye rogn gir mye snø til vinteren lærte jeg i barndomsårene. Til tross for at det egentlig er noen år siden nå, kan jeg ikke påstå at jeg har observert at det er sannheten hver gang.  Det som i hvert fall er sikkert; mye rogn = mye trost så lenge dét matfatet varer.
Uke 41 var en uke med mye trost i farta på mine trakter. Da måtte man jo bare gjøre noe forsøk på fangst av noen av disse flokkene med trost som veltet inn over rogna med røde velsmakende bær.

Rødvingetrosten ble satsingsarten. Den responderer, i hvert fall til tider, brukbart på lyd. Jeg var ute i seineste laget, men to økter med fangst rakk jeg å gjennomføre før rogna stod ribbet og naken tilbake mens trosteflokkene fløy til nye jaktmarkeder.
I tillegg ble det litt fangst på foringsplassen i løpet av uken. Der var bjørkefinken den dominerende arten.


Merket uke 41:
Bjørkefink 56, blåmeis 5, bokfink 3, brunsisik 3, fuglekonge 1, gransanger 3, grønnfink 15, grønnsisik 2, gråsisik 1, gråtrost 11, kjøttmeis 44, munk 1, måltrost 1, nøtteskrike 2, rødvingetrost 61, spettmeis 2, stjertmeis 13.
Totalt merket 224 stk.

Av kontroller kan nevnes en kjøttmeis merket som 1K samme sted okt. 2009.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar