onsdag 4. juli 2012

Vestlandsmerking

Nå er det mildt sagt en stund siden forrige oppdatering her fra Vestlandet, men fugleaktiviteten har ikke stått stille av den grunn!

I fjor høst brukte jeg noen timer i skogen for å henge opp fuglekasser. Vel vitende om at småfuglene har en tendens til å få fram unger i den mest hektiske eksamentida, hang jeg bare opp seks kasser i første runde. Pullussesongen ble ganske bra for blåmeisen, men tilnærmet katastrofal for kjøttmeisen.

I tre av kassene var det kjøttmeis, og det så lenge relativt bra ut. Dog, lykke snur fort til fortvilelse. I den ene kassa fant jeg 5 døde unger. Disse ble trolig klekt helt i slutten av varmeperioden i slutten av mai og jeg frykter at temperaturfallet de neste dagene var litt for stort for de stakkars små. I den andre kassa ble det merket fem unger, men ved en senere sjekk var hele kassa borte. Her er det nok ikke vær, vind eller andre naturlige fenomener som står bak ugangen, men folk. Om ungene kom seg ut i tide, er uvisst. I det siste kjøttmeiskassa ble kun ett egg lagt, og det ble aldri noe mer enn dette ene egget.

I de tre siste kassene ble det totalt ringmerket 26 blåmeisunger. Ved senere kontroller ble kun én unge funnet død i reiret. Det må være mer enn godkjent.

I tillegg har jeg også hengt ei uglekasse. 15. mai ble de to første kattugle-eggene funnet, og 23. mai hadde antallet økt med ytterligere ett egg. Normalt på denne tida burde kattugleungene være klekt og vel så det, men her var da altså ruginga så vidt i gang. Til tross for at tre egg er bedre enn ingen, hadde jeg mine mistanker om at dette ikke ble en vellykket hekking. Og slik skulle det også gå. Omtent rundt 10. juni var det kun ett egg igjen, og ikke mange dagene etter var også det siste borte. Dumt, men sånn er vel naturen.

Jeg er også stadig vekk ute sammen med gjengen fra Urban ringing på måkemerking. Mer om dette kan leses på: www.urbanringing.blogspot.com


Avslutningsvis legger jeg til et måkebilde. Til tross for at den var observert én gang i både 2010 og 2011, var dette første gangen i 2012 den nederlanske fiskemåka, EK40, var observert i Bergen. Alltid artig med besøk fra utlandet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar